tisdag 23 november 2010

Japan: Tokyo, Kyoto och Hiroshima


Vi lämnade Seoul tidigt på måndag morgon. Flygresan till Tokyo tog cirka två timmar. Vi tog sedan ett snabbtåg från flygplatsen in till Tokyo station. Vi blev genast varse att vistelsen i Japan inte skulle bli billig. Tågresan kostade närmare 800 kr! Hotellet var fint, men rummen väldigt små. Trots det höga rumspriset ingick inte någon frukost. Efter att ha installerat oss, gick vi ut på stan för att leta restaurang. Det var inte lätt för Rick, som hade mycket ont i sitt knä. Vi åt på en lokal japansk restaurang nära hotellet och tog sedan tunnelbanan till Ginza området, som liknas vid 5th Avenue i New York. Det var många mycket exklusiva affärer i området och i varje affär stod vakter. Vi tog en fika på ett trendigt café och begav oss sedan hemåt. Vi var trötta alla tre.

På tisdagen gick vi ut redan vid nio. Vi åkte först till ett mycket känt bönetempel, Meiji Shrine, och Yoyogi park. Templet är ett Shinto tempel som är den ursprungliga religionen i Japan. En religion utan bok. Fokus på Shinto är vad vi förstod att vara i harmoni med naturen. Det blev ett intressant besök i Shrinen för denna dag firade de barn i åldrarna 3, 5 och 7 år. Det sker bara en gång per år. Det var många barn som kom dit i traditionella dräkter tillsammans med präster. Mycket traditionellt!

Sedan tog vi oss till Takeshita Doori och Omotesando som är shoppinggator i området Harajuku. Lunchen blev sushi. Vi satt vid ett bord där rätterna kom åkande på en bana framför oss och där vi tog det vi ville ha. Vi betalade sedan för antalet tallrikar som vi hade framför oss. Det blev några stycken…. Vi åkte sedan vidare till Kejsarpalatset. Kvällen tillbringade vi i Ginza området. Vi hamnade på en lokal krog där vi åt grillspett, samt en risrätt som tillagades i ugn.

På onsdagen var det Sofies födelsedag. Rick och Julia uppvaktade med sång, presenter och frukost på sängen. Sofie hade inte önskat sig något speciellt, men fick en jättefin ring i vitguld med diamater. Gladast blev hon nog ändå av den fina teckningen från Julia.

När vi checkat ut åkte vi till den svenska ambassaden för en "brief". Det var intressant att få en bild av Japans ekonomiska- och säkerhetspolitiska läge. Vi tog oss sedan till centralstationen där vi åt en mycket god lunch. Julia fick välja ställe, det blev en pastarestaurang.

Vid fyratiden tog vi det japanska snabbtåget "Shinkansen" till Kyoto. Tåget går i 300 km/h. Resan tog två och en halv timma och kostade några tusenlappar!! När vi checkat in på hotellet bjöd Rick in sina kollegor på vårt rum för att fira födelsdagsbarnet. Det blev champagne och jordgubbar med vit choklad. Sedan gick vi ut tillsammans och åt middag. När vi kom tillbaka till hotellet gick Rick och Julia och badade i hotellets pool. Julia klarade av nästan 50 meter frisim. Simturen blev dyr. Badandet ingick inte i hotellpriset och med Japans prisläge på ett lyxhotell så gick det en liten slant….. men vad gör man inte när man lovat att bada!!

Morgonen efter åkte vi till ett av Japans finaste tempel Kinkaku eller Rokuon-ji Temple som det egentligen heter ( det "gyllene templet"). Det finns finns med på UNESCOs världsarvslista. Templets yttersta lager är gjort av bladguld. Templet låg i en mycket vacker park. Resan till templet var en upplevelse. Vi stod med japaner i en buss, hoptryckta utan rörelsefrihet. Resan tog nästan en timma! Efter fem minuter i bussen beslöt Rick att hemtransport skulle ske med taxi. Upplevelsen med hundra japaner klängandes på en var färdig och klar! Taxin tillbaka tog 15 minuter och Rick såg mycket glad ut i framsätet.

När vi kom fram till Kyoto Central station blev det en repris på det rullande sushibordet. Barnen blev också nöjda som fick äta på Mc Donald´s. För första gången under Japanvistelsen blev vi förvånade av det låga priset på lunchen! Mätta och belåtna var det dags för en tur med Shinkansen igen. Destinationen var nu Hisoshima. När vi kom fram var det mörkt ute. Staden var dock upplyst av olika figurer i ljus. Det var väldigt vackert. Det känns som det på något märkligt sätt vilar ett lugn runt staden.

Nästa dag besökte vi Peace Memorial museum. Det var en stark upplevelse och väldigt gripande. Det var en underbar höstdag och efter museet promenerade vi i parken ut till de olika minnesplatserna. Vi gick bl a till det beömda A-dome, som var en av de byggnader som fanns kvar efter atombomben. Staden är väldigt vacker. Det är svårt att tro att den för 65 år sedan var helt bortsprängd. På eftermiddagen gick vi en tur på stan.

Lördagen var vår sista dag på resan. Vi gick upp tidigt för att åka ut med en båt till ön Miyajima Det var underbart att komma ut på havet. Västkustbor som vi är, saknar vi havet här i Seoul. Vi hade väldigt fint väder även denna dag och ön visade sig i vackra höstfärger. Ön finns med på UNESCOs världsarvslista, där det berömda flytande toriin finns. Ön präglas av mycket vackra byggnader och typiska japanska trädgårdar. Ön är känd för sina ostron, som vi naturligtvis provade på. Vi åt dem friterade och det var väldigt gott. Vi promenderade under träd med färgsprakande löv och vilda rådjur fanns överallt. Vi åkte linbana upp till toppen på ön, där utsikten var bedårande. Vi hade gärna stannat längre på denna underbara ö. Det kändes som balsam för själen att vara där. Det blev en bra avslutning på vår resa.

Japan var ett mycket spännande och härligt land att vistas i. Got mat, gästvänliga människor, enorma kulturskatter och en fascinerande historia. Vi åker gärna tillbaka. Nästa planerade resa är dock till Filippinerna och ön Boracay. Det ser vi mycket fram emot.



fredag 19 november 2010

Bakning, kalas och luciafirande


Jag förstår inte vart tiden tar vägen. När vi kom hem från Japan var det första advent. Jag har tagit med några adventsljusstakar och tomtar hemifrån. Jag gillar ljusstakar. Det lyser upp så fint i vintermörkret. Jag hittade en plastgran och lite julgranskulor i förrådet på balkongen, så lite julpynt blir det. Detta blir min första jul utomlands och som det verkar nu, kommer jag inte att sakna något speciellt. Vi ska fira traditionell svensk jul uppe i Panmunjom med de andra svenskarna. Det blir t o m halländsk grönkål! Om vi nu får ut våra varor från tullen… Det blev en tur till blomstermarknaden i veckan. Jag köpte en julblomma och en krans till ytterdörren. Där finns hur mycket julpynt som helst och det blir en tur dit snart igen med Julia. Hon vill ha mer pynt på sitt rum.

På basen har i princip alla träd och buskar klätts in i ljusslingor i olika färger och i vartenda hörn står tomtar och renar. I torsdags tändes alla ljusen för första gågen. Det var en liten tillställning vid brandstationen med sång och tal. Vi blev bjudna på kakor och varm choklad. Det bästa av allt var att tomten kom på besök. Han kom i en brandbil och bjöd på godis. Det var väldigt fint med alla ljus. Hela basen tändes upp.

Det har blivit lite för lite fisk och skaldjur här i Korea. I fredags var vi riktigt sugna på skaldjur, så när Rick kom hem tog vi en taxi till fiskmarknaden. Det blev storhandling. Vi köpte räkor, hummer, marulk, rökt lax, pilgrimsmusslor och krabba. Det blev en riktig skaldjursfrossa. Julia var väldigt nöjd. När jag sa att vi skulle köpa hummer sa hon "Mamma du är bäst. Hummer är ju det bästa jag vet." Hon har smak för det goda i livet den tjejen. Julia slutade skolan vid elva, så innan Rick kom hem hade hon och jag bakat bröd och gjort glögg. Jag kände mig verkligen huslig. På lördagen blev det en god fisksoppa. Då fick Rick sig ett ryck och bakade bröd och gjorde nyponsoppa på Halländska nypon. Nästa vecka ska vi baka lussekatter och pepparkakor. Vi har bjudit in Julias klasskompisar på pepparkaksbak. Det blir spännande!!

I lördags var Julia på sitt andra bowlingkalas. Det var roligt. Som vanligt bjöds det på pizza och tårta. Det blev lite så där med bowlingen, alla barn var inte så intresserade. Julia däremot tyckte det var roligt.

Idag har vi firat lucia med Swea. Julia var tomtenissa. Det är roligt att även fira lucia här i Korea. Det var mycket människor och en trevlig tillställning. Det bjöds på lussekatter, pepparkakor och glögg.









tisdag 9 november 2010

Avsked och hemlängtan



Vi hade en bra avslutning på mammas, Idas och Felicias resa. På söndagskvällen åkte vi in till stan och åt middag. Vi hittade ett område med mycket restauranger och blinkande ljus. Sedan gick vi runt och tittade på lanternfestivalen. Det var mycket människor ute på gatorna. På grund av G20 mötet i veckan, var det även många poliser.

Jag följde med till flygbussen som går från basen ut till flygplatsen. Det var svårt att hålla tårarna borta när vi skulle ta farväl. Vi bestämde oss för att inte säga hejdå, utan på återseende. Det dröjer dock ett antal månader innan vi ses igen. Vi har haft en underbar tid tillsammans. Jag är så oerhört glad och tacksam över att de kom hit. Vi har haft "extra allt" av allt!

På kvällen kände jag mig riktigt ensam och längtade för första gången hem till Sverige. Jag trivs verkligen bra är, men ibland kommer längtan efter nära och kära över mig.

På tisdagen var det lunch hos Lotta, generalens fru. Hon bor i Sverige sedan i somras, men har varit här på besök i två veckor. Hon bjöd på trattkantarellsoppa, nybakat bröd och lagrad herrgårdsost. Till efterrätt severades äpplepaj och glass. Det var verkligen jättegott och smakade Sverige. Osten här är inte av bästa kvalitet precis, skummig och ofta ganska smaklös, så det kändes lyxigt med en äkta svensk herrgård. Vi brukar alltid plocka trattkantareller, så det kändes väldigt gott att få en smak av det även iår.

I onsdags var det avskedslunch för en av Julias lärare. Hon ska flytta till Tyskland. Som vanligt var det "pot luck". Det var en salig blandning av skräpmat. Det bjöds på pizza, "macaroni and cheese", chicken nuggets, chips, ostbågar, godis, glass och tårta! Som tur var hade min koreanska vän gjort gimbap, sushiliknande risrullar. De var min favorit. De var dock inte så populära bland de amerikanska barnen. På eftermiddagen firades Ross 6 års dag med cupcakes, chips, godis och tårta! Vilken sockerbombsdag!!

På grund av G20 mötet, var Julia ledig både torsdag och fredag. Flera gater var stängda för inpassage och det var mycket poliser överallt. De befarade massdemonstrationerna, verkade det inte bli något av. Obama höll tal inne på basen för inbjudna och enligt källor, var det också här han bodde under sin vistelse. Vi hade en lugn dag hemma med tvättning och städning på programmet. På eftermiddagen var det fika hos Yvonne. Hon hade som vanligt bakat mycket gott.

På fredagen var Rick ledig. Tyvärr hade han väldigt ont i knät. På eftermiddagen var han sängliggande och kunde inte böja benet. Natten var en mardröm och på lördag morgon fick han åka till akuten. Jag och Julia åkte till blomstermarknaden för att titta på julskyltningen. Där var det pyntat från golv till tak. Julia hittade mycket saker som hon ville ha, mer eller mindre pråliga. Det fanns dock en hel del fina saker. Vi köpte en gran, lite pynt till granen och ett tomtepar. På eftermiddagen var vi ute i det vackra vädret. Det var närmare 20 grader och sol. Vädret i Sverige längtar jag inte hem till i alla fall!

Rick har fått en inflammation i knät och har beordrats att ligga i sängen tills knät blir bättre. Läkaren sa att det kan ta upp till sex veckor innan han blir bra. Vi åker till Japan om en vecka, så jag hoppas verkligen han är bättre tills dess.







söndag 31 oktober 2010

Efterlängtat besök

Veckan efter Kina började lugnt. Både jag och Julia hade blivit väldigt förkylda. Det var 25 grader varmt i Seoul på söndagen när vi kom hem. Det kändes skönt att komma tillbaka till värmen efter det kalla och kyliga Kina. På måndagen var det dock bara några grader varmt i Seoul. Tänk vad det kan slå om fort. Jag gick omkring i min nya dunjacka och frös. På tordagen kände både jag och Julia oss väldigt risiga, så Julia fick vara hemma från skolan. Det var ganska skönt med en hemmadag. Jag passade på att städa och förbereda för fredagens besök.

29/10
Idag kom vårt efterlängtade besök, mamma, min syster Ida och hennes dotter Felicia. Vi har längtat så efter dem. Jag skickade Julia till skolan och tog sedan flygbussen till flygplatsen. Julia skulle ha Halloweenfest i skolan och ville gärna vara med på den. Hon var utklädd till häxa.

Jag var väldigt förväntansfull och spänd när jag stod på flygplatsen och väntade. När jag såg dem komma ut från gaten blev jag alldeles tårögd. Det var så roligt att se mina nära. Vi skyndade oss till taxin för att om möjligt, hinna till Julias skola och vara med på Hallowenkalaset. Tyvärr hade vi lite otur med taxichauffören. Efter en del strul kom vi i alla fall i tid till skolan och festen. Julia blev jätteglad när hon såg oss. Hon sprang fram och kramade Felicia först. Alla föräldrar fick dela ut maten de haft med sig. Det var en salig blandning av godis kakor, frukt och grönsaker. Barnen hade karvat pumpor som stod på deras bänkar. När alla ätit färdigt visade klassen var de lärt sig under de första månaderna. De räknade till tjugo på koreanska och spanska, sjöng olika ramsor och läste gemensamt ur en bok. Det var väldigt roligt att se och höra. De var verkligen jätteduktiga. Deras lärare, Ms Gonzales är väldigt ambitiös och engagerad. När allt var slut var vi tvungna att åka och ordna idkort till mamma och Ida. På grund av strulet med taxin, hann vi inte det innan vi åkte till skolan. Ms Gonzales erbjöd sig att först köra hem deras bagage och sedan ta oss till Camp Kim där vi skulle få idkorten. Hon var utklädd till Betty i "The Flintstones". Hon hade en en dräkt med små yxor på sig och en peruk, men det bekom henne inte alls att gå klädd så bland folk. Efter att ha ordnat med idkorten körde hon oss hem igen. Det var väldigt vänlig av henne.

På kvällen lagade jag bulgogi. Det blev väldigt gott. Jag trodde det skulle bli väldigt mycket kött över, men grytan var var barskrapad. Det ser jag som ett gott betyg. Vid tiotiden var det läggdags.

30/10
På lördagsmorgonen åkte vi till Dongdaemun market. Vi åt som vanligt lunch på Doota. Vi vuxna åt Bimbibap och barnen hamburgare och pommes frites. Mamma råkade bita i en pepperoni och drack mängder med vatten. Det tog en bra stund innan hon hämtade sig.














På eftermiddagen karvade Ida pumpa med barnen. Sedan var det dags för Halloweenfirande. Iår fick vi uppleva ett riktigt amerikanskt firande. Alla hushåll hade fått ett informationsbad, där det stod vilka förhållningsregler som gällde. "Trick or treat" att knacka dörr, skulle vara mellan 18.00 och 20.30 på lördagen. Allt godis som gavs ut skulle vara förpackat i påsar. Barn under 10 år skulle ha en vuxen som sällskap. Man skulle bara gå till hushåll som hade halloweenpynt mm. När klockan var sex gick Julia och Felicia ut. Någon minut efter det började det ringa på dörren. Jag fick ställa mig utanför med godisskålen i famnen. Det var en jämn ström av barn hela tiden. Jag överdriver inte om jag säger att det kom 100 barn. Jag hade köpt flera kilo godis. När klockan var runt sju kom Julia och Felicia in. De hade då varsin påse med flera kilo godis. Jag tog jag in våra pumpor och stängde dörren. Jag hade bara lite godis kvar och det tänkte vi äta av själva. Det som var skönt var att ingen mer knackade på. När klockan började närma sig åtta, ville Julia och Felicia gå ut igen. Jag, mamma och Ida satte på en film. Barnen kom tillbaka strax innan halv nio och hade då nytt godis i sina påsar. På det hela kan man nog säga att de fick lika mycket godis som vi gett ut.

31/10
På söndagen var vi i uppe Seoul tower. Trots att det inte var klart väder, såg vi ganska bra. Vi åt koreansk lunch där uppe. Vi åt bla en slags skaldjurssoppa som var väldigt starkt. Mamma höll sig undan från soppan, hon fick nog av starka grejer dagen innan! Efteråt gick Ida på bio med Felicia och Julia. Jag tog en sväng till Pxet. Mamma åkte hem och sydde gardiner till Julias rum. Eftersom jag själv inte är bra på att sy, är det väldigt skönt att mamma är det. Gardinerna blev jättefina.
1/11
Felicia följde med Julia till skolan. Julia hade sett fram emot det en lång tid. De hade med sig pasta och kyckling till lunch. Jag och Ida följde dem till skolbussen. Sedan gick vi hem och åt frukost med mamma. Vi hängde upp gardinerna i Julias rum och åkte sedan till Namdaemun för shopping. Det blev en hel del shopping för mamma och Ida. Vi åt koreansk lunch som vi alla tyckte var väldigt god. Vi beställde in flera rätter som vi delade på. Jag kan nog säga att under de här dagarna har både Ida och mamma smakat på alla koreanska rätter som jag testat. Vi hade en väldigt mysig förmiddag tillsammans.

Vid halv tre hämtade vi Julia och Felicia vid skolan. Nästa anhalt var ett besök på E-mart, den koreanska mataffären. Där skulle vi fika och äta glass. Vi tog "Postrun" från skolan och gick av vid gate 19 för att gå till E-mart. När vi gått av bussen, märkte mamma att hon tappat sin plånbok. Efter att ha kontrollerat att plånboken inte var på bussen, tog vi en taxi till skolan för att leta där. Inget napp där heller. Vi tog taxin vidare till polisstationen. Där släpptes jag och mamma av. Taxin körde vidare hem med Ida och barnen. Det blev en lång lite trist eftermiddag. Den som var vid bäst mod var ändå mamma, som tyckte det var tur att det bara var materiella ting! Polisen sa att det var stor chans att plånboken skulle dyka upp. Eftersom vi är på en militär bas är säkerheten hög och skulle någon försöka utnyttja korten skulle de råka riktigt illa ut. Vi får ser vad som händer... I skrivande stund har polisen inte hört av sig.

2/11
På morgonen ordnade vi nytt idkort till mamma. Som tur var hade hon kvar passet hemma hos oss. Sedan blev det en inte så god koreansk lunch. Ingen av oss tyckte att den svarta grytan var speciellt tilltalande, allra minst barnen. Vi besökte sedan "War memorial museum". Muséet visade kriget på ett mycket intressant sätt. Vi fick en egen guide som visade oss runt och det var väldigt värdefullt. Tom barnen tyckte att det var spännande att se miljöerna som man byggt upp. Roligast av allt var dock en 3D bio, där stolarna rörde sig. Man skulle få känslan av att sitta i ett stridsflygplan. Vi skrattade för fullt allihop. Vi fick även prova på att skjuta.

Efter muséet åkte vi till E-mart för den efterlängtade fikan. Denna gången flöt att på som det skulle. Vi hade sedan en mysig kväll tillsammans där vi planerade resten av veckan.

3/11
Idag har vi varit på Lotte World. Vi har varit där tidigare, men på en lördag och då var det alldeles för mycket folk. Idag var det mera lagom med människor. Det var inga köer till attraktionerna vilket var väldigt skönt. Vi köpte åkpass allihop och det var väldigt trevligt. Julia och Felicia åkte dock mest. Jag blev än en gång imponerad av denna jätteinomhus park. Vi hade en väldigt lyckad heldag. Mamma, som är måttligt road av äventyrsland, har varit på två museum. Det var med rädsla jag lät henne åka runt ensam i stan. Hon var helt orädd och ville gärna klara sig själv. Det som gjorde att lät henne åka runt ensam är hennes goda lokalsinne. Hon hittar nästan bättre än jag!! Jag är mäkta imponerad. Mamma hade en givande och intressant dag och klarade sig utmärkt på egen hand.

4/11
Vi gick upp tidigt för att få en heldag med tempelbesök och shopping på Insa Dong. Vi hade underbart höstväder. Jag har besökt templet en gång innan och då var det närmare 40 grader varmt. Denna gången var det riktigt skönt att ströva omkring i det lugna och vackra området. Vi hade en mycket härlig dag. På kvällen åt vi pasta bolognese, godis och tittade på film.

5/11
På morgonen begav sig Ida, mamma och Felicia till blomstermarknaden. Där var julskyltningen redan klar. Det fanns tydligen hur mycket pynt som helst. Efter lunch åkte vi upp till Panmunjom. Där vankades det "fest". Flera familjer hade släktingar på besök, så det var ett bra tillfälle att samla alla.

På eftermiddagen fick delegaterna medalj för sin tjänstgöring i Korea. Detta firades med bubbel och snittar.

På kvällen blev det god buffé och efterättsbord med mycket färsk frukt och glass. Efter maten drack vi kaffe på svenska klubben. Sedan provade vi ormbrännvinet! Det var Ida som tog första klunken. Jag ville inte vara sämre. I flaskan låg en död orm. Brännvinet luktade väldigt illa och smaken var därefter. Det var både första och sista gången jag testade detta. Det smakade pyton!! Efter en mycket trevlig kväll med mycket mat och dryck kände vi oss både trötta och dästa.

6/11
Vid tiotiden åkte Rick med mamma och Ida på "Conference Row" och "Bridge of no return". Jag stannade kvar med Julia och Felicia. Barn under 10 år får inte åka med på turen. När de kom tillbaka från turen åt vi lunch. Sedan åkte vi till utsiktsplatsen OP Dora. Därefter bar det hem till Seoul igen. Tanken var att vi skulle bege oss ut på stan på kvällen, men vi var helt slut allihop. Jag och Rick åkte till Comissary och handlade och sedan blev det en slapparkväll med en film.

7/11
Idag har vi bestämt att ta det lite lugnt. I eftermiddag ska vi åka in till stan för att äta middag och titta på "lanternfestivalen". I kanlen ska 15000 olika föremål lysa upp staden.

Jag är så glad och tacksam över att ha mamma, Ida och Felicia här. Jag njuter av varje dag. Att få så här mycket kvalitetstid tillsammans är värt så oerhört mycket. Det har varit mycket skratt och tokigheter. Vi har under dessa dagar fått många fina minnen att bära med oss under livet. Det kommer att bli väldigt tomt när de åker imorgon.



















tisdag 26 oktober 2010

Kina resan


Kina. Bara uttalet känns mystiskt och mytomspunnet. Landet där alla går omkring i den gröna eller blå partiuniformen och den lilla "Emil" mössan på huvudet. Tusentals cyklar och Maos lilla röda syns överallt......... eller kanske inte alls! Det var nog så för 20 år sedan. Nu är det en massa bilar och lyxområden med mycket shopping. Smog och försäljare som vill lura av dig pengar överallt, men också mycket fina kulturområden och väldigt god mat.

Vi kom till Xian via Peking för att se på Terrakottaarmén. Två dagar var avsatt för detta. Xian var väldigt dimmigt (läs: Smog) och intensiv. En liten stad på ca 8 miljoner invånare. Vi bodde bra mitt i stan och det blev en kvällspromenad innan sängdags. Vi åkte till Terrakottaarmén på morgonen och var där i ca 4 timmar. Det som jag bara läst om fick jag äntligen se i verklighet. Känslan är naturligtvis svår att beskriva men det var mäktigt och imponerande, särskilt när man hittat många fler soldater i alla riktningar kring den gravkammare som den Kinesiske Härskaren blev begravd i. 8000 soldater finns för närvarande och vi fick se 2000 av dessa. Övriga "kammare" är stängda för allmänheten. Vi besökte en statsägd fabrik där de tillverkar Terrakotta figurer och frestelsen blev stor att köpa en. Det blev en "Officer" i lagom storlek som ett minne från Xian. Vi åkte sedan vidare till Peking, en flygresa på drygt 2 timmar.
Peking är stort och intensivt. Vi bodde på Sheraton och det var ett bra hotell. Vi besökte naturligtvis den Förbjudna Staden och Himmelska Fridens Torg. En mycket intressant guidad tur där man på plats insåg storleken och den dynamik som detta område präglat Kinas historia. Drygt 9500 rum fanns i området, fantastiskt arkitektur, marmor och träd som är mer än 500 år gamla. Mäktigt är det enda ord som jag kan beskriva det sammanlagda intrycket. Vi åkte sedan till Silk Market. För dem som varit i Peking så är detta ett shopping ställe som har allt till mycket låga priser, om man kan pruta. Det gjorde vi...
På kvällen fick vi tips från den svenska ambassaden om en restaurang som bara låg kring hörnet om vårt hotel. En lokal krog som hade en fantastiskt mat. Kinamat i allra högsta klass till ett otroligt lågt pris. Vi gick dit två gånger under veckan.

Förutom shopping så var vi också på den svenska ambassaden och fick där en brief om Kina och Kinas roll i Korea. En nog så viktig och intressant stund på dagordningen för veckan.

Vi åkte naturligtvis till den Kinesiska muren. Tyvärr så var det ganska dimmigt denna dag så effekten av den ringlande muren infann sig tyvärr inte. Muren var ändå en mycket imponerande upplevelse och delvis även mycket brant. Vi åkte linbana upp och gick omkring i ca 2 timmar innan vi tog oss ned igen. Det var meningen att vi skulle åka Rodel men det var lite för fuktigt i luften och det var då förenat med en viss risk så banan var stängd. Det blev linbana igen. När man stod uppe på muren och såg muren ett par hundra meter bort så var det också en enorm känsla med inslag av stor respekt för all de som arbetat och slitit för att färdigställa den. Drygt 650 mil mur. Från New York till San Francisco! För att skydda sig mot "de andra". De "andra" var mongolerna om jag förstod det rätt. Att få stå på muren har varit en barndomsdröm och det är skönt när saker går i uppfyllelse. Det blev mer shopping under seneftermiddagen och nu är även Rick mycket nöjd.....

Vi åkte också förbi Olympia stadion, fågelboet, och senare till sommar Palatset. En fantastisk kulturell skatt som finns med på UNESCOs världsarvs lista. Vi promenerade omkring i ett par timmar och var än en gång mycket imponerade över det kinesiska arvet till oss övriga. Buddha statyer omgivna av en makalös arkitektur och träd som var mer än 500 år gamla. Det är häftigt att vara i Kina. Vi avslutade vår kulturella ansats med en Mc Donalds måltid strax utanför ingången till Sommar palatset. Nutid möter dåtid på ett väldigt tydligt sätt.

Vi landade i Seoul, Syd Korea under söndagen eftermiddag och Julia sträckte upp händerna och sa " äntligen är vi hemma i Korea igen". Kompisar och lekplatser var ganska efterlängtade.
En mycket intressant och lärorik resa för oss alla. Om fyra veckor åker vi till Japan. Då är det Tokyo, Kyoto coh Hiroshima som står på programmet. Det ser vi fram emot.



fredag 15 oktober 2010

Ny chef på besök och födelsedagskalas i amerikansk tappning

Denna veckan har den nya chefen för den Svenska Delegationen, Anders och hans fru Anja varit här på besöksresa. Vår nuvarande general, Christer, slutar i vår och då ska Anders ta vid. Rick har planerat veckan men alla i den nuvarande delegationen har på olika sätt haft ansvar för att göra Anders och Anjas vecka lärorikt och intressant. I torsdags var det min tur att visa dem runt. Jag mötte upp dem vid svenska ambassaden vid tio och sedan promenerade vi genom Namdaemun Market upp till Seoul Tower. Jag har varit där två gånger tidigare och blir varje gång imponerad av utsikten och hur stor staden är. Vi hade bestämt att äta lunch längst upp i tornet. Det fanns olika "set" (från A-E) att välja mellan. Vi trodde att "seten" var hur man satt i tornet, alltså hur nära fönstren och valde "set C". "Seten" visade sig vara menyer och "set C" bestod av fem rätter! Lite mycket till lunch kanske, men maten var utsökt och under den tid vi åt hann tornet snurra ett varv.
På kvällen var det gemensam middag på Dragon Hill med övriga i delegationen, utom Rick, för han var på en inspektion någonstans i mellersta SydKorea och gränsen till NordKorea .

I lördags var Julia på sitt första kalas. Susannah, en klasskamrat, fyllde 6 år. Hon hade kalaset på Arts and Crafts center. Alla barn fick varsin fågelholk som de skulle måla. Alla barnen tyckte det var jätteroligt. Skönt med ett kalas där barnen sitter still!! När alla målat färdigt, blev det tårta, kakor och chips. Prinsesstårtan var verkligen princesslik!! Det såg inte så god ut, men under lagret av färg och prinsessatteraljer, döljde sig en god chokladkaka. Sedan var det presentöppning. Många paket var väldigt fint inslagna med silkespapper och lull lull! Julias paket som var ordinärt inslaget, kändes lite för enkelt. Det är ju dock innehållet som räknas. Presentöppningen var något alldelles extra. Susannahs mamma hade med sig en bok där hon skrev in vad Susannah fick från varje barn. När varje paket öppnades hördes ett sus i rummet och det var många utrop som " My God" "Oooooh! " osv. När kalaset var slut gick vi och några andra mammor och barn till Burger King. Där finns ett lekrum, så vi vuxna kunde dricka kaffe i lugn och ro. Julia var jätteglad och det är väldigt roligt att se henne leka och säga de ord hon kan. Hon är inte alls rädd för att ta för sig, vilket jag är väldigt glad över.

Idag har vi tagit det ganska lugnt. Rick och Julia var på bio och såg "Marmaduke" under eftermiddagen. Annars har vi städat och packat för Kinaresan. Vi åker strax efter sex imorgon bitti. Nästa inlägg blir alltså från Kina. Det ska bli en mycket spännande resa.


söndag 10 oktober 2010

Myggattack och getingstick



Jag hade en härlig onsdag förra veckan. Först var jag hos frissan och sedan på ansiktsbehandling och massage. Jag blev ganska nöjd med slingorna, men håller med de andra svenskarna om att koreanerna har svårt med vårt skandinaviska hår. Min behandling på skönhetssalongen skulle vara i 90 minuter. Denna gången blev det också två timmar. När jag låg med ansiktsmasken somnade jag som vanligt och vaknade av att jag snarkade till. Jag har svårt för att ligga still och koppla av annars, så detta är bra för mig. Rick tog med sig Julia och sina föräldrar till Insa Dong och templet och de hade en heldag tillsammans. På kvällen blev det grill.

På torsdagen var vi först på Dongdaemun market. Vi åt som vanligt lunch på Doota. Där finns ett tiotal olika restauranger, så det passar alla smaker. Inge, som tröttnat på koreansk mat redan första dagen, gjorde som Julia och åt på Burger King. Efter lunchen promenerade vi en bit längs kanalen. Den ligger nersänkt, vilket gör att man inte hör allt ljud från gatan. Det är lugnt och tyst där och många koreaner ligger och sover eller vilar. Efteråt åkte vi upp i Seoul Tower. Denna gången åkte vi ända upp i tornet. Utsikten är hänförande och staden är enorm. Vi tog en taxi hem. Det var ingen lyckad färd. Först blev jag getingstucken i örat. Jag kände först att det surrade och att det sedan gjorde väldigt ont. Jag skrek till och Julia, som satt i mitt knä, hoppade till. Jag såg getingen på hennes rumpa och slog till. Då började hon gråta. Taxichauffören stannade bilen, Rick sprang ut och undrade vad som stod på. Taxichauffören bara skrattade. Han kunde ingen engelska alls. Rick försökte förklara vad som hänt och då skrattade han ännu mer. Julia tyckte synd om mig och att taxichauffören var elak. Eftersom det var en taxibil som inte fick köra in på basen, skulle han släppa oss vid gate 52. Han uppfattade dock inte femman och körde oss till gate 2. Den ligger på helt andra sidan av basen! Sedan blev det en tur i full fart genom trånga gränder. Tillslut kom vi i alla fall rätt. Mitt bett har ändrat karaktär varje dag sedan dess. I torsdags gjorde det mest ont. I fredags var hela örat rött och svullet. Då började det att klia också. I lördags var örat ännu mer svullet och så hade jag ont i örongången. Det kändes som att jag hade lock för örat. I söndags var örat bättre, men hela kinden svullen. Julia sa att det såg ut som att jag hade ett kylskåp i kinden. Sedan ändrade hon sig och sa att det nog bara var en kanelbulle. Jag tog 10 Beta Pred och på eftermiddagen hade svullnaden gått ner lite.

I lördags åkte Inge och Inger hem. Jag och Julia följde dem till flygbussen. Vi har haft en bra vecka tillsammans och det kändes lite tomt när de hade åkt. Efteråt besökte vi "Fall festival" inne på basen. Där var hoppborgar, några åkattraktioner, en massa matställen och uppträdanden. Julia tyckte det var jätteroligt och vi träffade flera av hennes klasskamrater. Jag var inte alls inställd på att det skulle bli så varmt och svettades i mina jeans. Dessutom hade jag för ovanlighetens skull tagit på mig pumps. Jag har gått omkring i mina supersköna sneakers varje dag en månad nu och tänkte låta dem vila en dag. Överallt ser jag koreanskor på stan med skyhöga klackar och snygga handväskor. Jag kan inte förstå hur de kan gå runt i klackarna. Jag fick ont i fötterna efter bara en timma och fötterna svullnade av värmen. När vi skulle gå till bussen fick jag ta av mig skorna. Jag tänkte köpt mig en snygg handväska när vi kom hit. Istället blev det en ryggsäck med kylfack! Mycket praktiskt (och snygg för att vara en ryggsäck), men kanske inte så moderiktig. Jag kan i alla fall skryta med kall dricka!

Rick kom hem vid lunchtid i söndags. Vi åkte till Myeong Dong på eftermiddagen och åt sedan middag där. Det var skönt att slippa laga mat. Jag gillar verkligen Myeong Dong. Där är alltid mycket liv och rörelse och där finns bra restauranger och roliga affärer. Jag köpte mig en ny plånbok. När vi skulle hem var bussen fullare än vanligt. Vi fick stå alla tre. Det är kutym att resa sig för äldre och barn, men eftersom alla sitter och sover, är det svårt att fånga deras uppmärksamhet.

Jag var trött, men hade svårt att sova. Jag tittade på klockan vid ett och precis när jag var på väg att somna, hörde jag en mygga surra. Jag smetade in mig med "Mygga" och la mig i Julias säng. För ovanlighetens skull, sov hon i sin säng. När jag legat där i två timmar, och fortfarande inte somnat, gick jag ner och la mig i vardagsrummet. Efter en stund hörde jag en mygga surra. Jag gick upp igen och la mig bredvid Julia. Då var klockan fem. Sedan måste jag ha somnat. Jag vaknade vid halv sju då Rick gick upp. När jag vaknade hade jag fått ett bett på samma kind som getingbettet. Jag fångade fyra myggor! Både jag och Julia har en massa bett överallt, varav flera i ansiktet. Lite synd om Julia att hon fått ett bett på ögonlocket eftersom hon skulle ta kort i skolan igår. Det verkar som att jag inte är ensam om att lida av myggorna. Igår var myggornas terror det stora samtalsämnet bland föräldrarna i skolan.

I måndags var Julia ledig. Amerikanerna firade "Colombo day". Coco, servitrisen som arbetar på restaurangen Oasis, kom på besök. Julia är så förtjust i henne. Hon är 31 år och vill gärna vara med Julia. Hon hade tänkt att ta med Julia till Zoo, men både jag och Rick tycker att vi vill lära känna henne lite innan vi släpper iväg Julia. Jag bjöd på lunch och fika. Coco är verkligen en jättego tjej och väldigt gullig mot Julia. Hon kanske kan bli en bra barnvakt framöver. På kvällen tog vi en tur till Itaewon och åt sedan middag på en Thairestaurang.

Dollarn har sjunkit rejält sedan vi anlände i mitten av juni. Vi har nu planer på att köpa en bil här. Den bil vi vill ha, en BMW X3, har sjunkit med 50 tkr! På bilfronten är jag och Rick överens. Rick ska kolla upp vad som gäller vid bilimport, skatter mm. Rick vill även köpa en Harley Davidson. På denna front är vi inte alls överens. Jag tycker att det i dagsläget är en mycket onödig pryl. Han är ledig i tre-fyra månader när vi kommer hem och då ska han ut och glida!! Det är då han ska sköta hushållet och passa upp mig när jag kommer från arbetet!! Han har fått med sig Julia på sin sida (de ska åka ner till Båstad och köpa glass) och de har varit och provsuttit flera hojar. Julia blev mest förtjust i den värsta modellen, Electra Glide. Sedan sa hon till mig "Mamma kan man inte få förverkliga sina drömmar!!" Fortsättning följer i denna fråga...

Idag är Julia hemma från skolan. Hela ögonlocket hänger på grund av svullnaden från myggbettet. Det får bli en lugn dag. Vi gör nu allt för att undvika fler myggbett och nu har vi satt upp mosquitotältet igen. Vi sov där inatt. Det var skönt att slippa vakna av surrande myggor.