söndag 22 maj 2011

Musikal och febrig Julia

Rick hade noga visat mig hur jag skulle filma Julias föreställning.
Jag gjorde mitt bästa, men efter att ha sett inspelningen har jag insett att jag inte är ett proffs!
Alla barn var väldigt duktiga. Det är inte så lätt att sjunga och tala inför publik, särskilt inte när man bara är sex år. Trots det, kunde alla barn sina sånger och repliker helt utantill. Det har förstås traglat dem länge. Alla barn hade fått en cd skiva med sig hem för att öva på sångerna. Som jag skrivit tidigare, har jag vaknat ett antal nätter och "haft sångerna i mitt huvud". Rekvisitan var av hög klass och föreställningen bjöd på flera skratt. Efteråt spelade alla barn en låt på blockflöjt. Det kanske är att ta i att kalla det låt, men det var några toner i alla fall. Det var inte lätt att få 24 barn att spela samma ton samtidigt!

På torsdagen var jag i Gangnam area. Där finns många lyxiga butiker, fina restauranger och höga hus. Min systers kompis Martina, var i Seoul på tjänsteresa och bodde på ett hotell i området. Hon hade köpt med sig lite saltlakrits till mig.

På fredagen fick jag hämta Julia hos skolsystern vid tolvtiden. Hon hade feber. Jag fick lite dåligt samvete att jag skickat iväg henne på morgonen. Hon sa att hon kände sig lite trött och inte riktigt bra. Det hade varit ett fruktansvärt åskoväder under natten. Jag vaknade halv tre och Julia vid halv fem. Jag trodde att hon var trött och sa att det var ju snart helg.


Helgen har varit mycket lugn. Julia har haft mellan 38 och 39 graders feber och varit ganska matt. Det har blivit mycket film och spel. Nu är det tisdag och Julia har fortfarande feber. Vi hr varit hos läkaren idag och kollat henne, men de kan inte hittat något. Om hon fortfarande har feber imorgon kväll, ska vi komma tillbaka på torsdag.


Idag har vi bakat "cupcakes" med frosting, glasyr och godis på. Riktiga sockerbomber!
Nu har Julia precis somnat. Febern har gått ner lite, så jag hoppas att den är borta imorgon. Hon får vara hemma från skolan i vilket fall. Hon längtar så efter att gå ut på lekplatsen igen. Hon ställde sig på balkongen idag och tittade på när de andra barnen gungade.

Om två veckor flyttar vi ut ur lägenheten. Vi ska tillbringa de sista 2,5 veckorna på hotell inne på basen. Våra saker hämtas nästa vecka. Jag har börjat packa så smått. Vår lägenhet ska renoveras när vi flyttar ut, så Ricks efterträdare och hans fru kommer att få ett nyrenoverat boende några hus härifrån. Vi måste alltså också flytta ur lägenheten.

Det har blivit rejäl sommarvärme nu. Temperaturen har de sista dagarna legat runt 28 grader. Jag ser fram emot att komma hem till den svenska sommaren. Men det jag ser mest fram emot är att träffa familj och vänner.















onsdag 11 maj 2011

Bilsemester

Om jag sammanfattar vår bilsemester kan jag säga "Vi hade i alla fall inte tur med vädret". Det regnade och blåste kraftigt större delen av vår resa.

Med oss på resan hade vi vår trogna vägvisare och för det mesta pålitliga vän "GPSen". Den var nog i och för sig pålitlig hela tiden och det var förmodligen den mänskliga faktorn som gjorde att vi vid några tillfällen inte alls visste var vi befann oss eller åt vilket håll vi skulle. Rick var en utmärkt "driver" och kör numera som en äkta disciplinerad korean. Koreanerna är mycket själviska i trafiken. De kör om på både vänster och höger sida och vill absolut inte släppa förbi någon som försöker byta fil.

Vi har fått se mycket av Koreas vackra landskap. Vi har åkt genom storslagen natur med höga berg och djupa dalar. Vi har sett ris- och äppelodlingar och åkt genom små byar. Vägarna har varit bra med välutrustade rastställen.

9 maj
Vi lämnade ett regnigt Seoul vid sextiden på morgonen. Vår förhoppning var att vi skulle hinna ut ur Seoul innan rusningstrafiken. Till vår förvåning var det redan mycket bilar. Vi var mycket glada över "GPSen". Det är inte lätt med de koreanska vägskyltarna. Rick hade slagit in hotellets adress och det var bara att följa GPSens anvisningar. Tyvärr hade Rick slagit in någon siffra fel på adressen. Vi började ana att något var fel när vi körde in på en smal grusväg. När vi var framme befann vi oss mitt ute i bushen och hade ett gammalt ruckel framför oss! Det var bara att vända och åka tillbaka.
Vi anlände vid den så kallade "resorten" vid lunchtid. Det skulle vara ett spahotell och av priset och reklamen att döma, skulle det vara väldigt fint. Vi blev ganska besvikna alla tre. Hotellet var slitet och de varma källorna visade sig vara några varma bassänger i källaren. Naturen runt hotellet var väldigt vacker och där fanns flera olika promenadslingor. Julia tyckte det var för varmt och ville helst vara inne. Regnet upphörde under resans gång och det var närmare 30 grader. Vi gjorde ett kort besök i den så kallade spa anläggningen. Där fanns fyra olika varma källor med mellan 40 och 45 gradigt vatten. Eftersom man är naken är det separerat mellan män och kvinnor. Rick fick således vara själv. Julia badade inte alls, så efter en stund gick vi därifrån. Det blev ett dyrt bad!
På eftermiddagen tog vi bilen ner till havet. Det var drygt två mil. Det var så skönt att känna havslukten och gå på stranden. På vägen hem till hotellet stannade vi i en liten by och åt middag. Det var en äkta koreansk restaurang där man satt på golvet och åt. Jag och Julia tyckte det var roligt. Rick däremot uppskattade inte sittställningen…..
Vi somnade tidigt. Det var alldeles för varmt i rummet, så Rick låg på golvet nära balkongen. Julia vaknade mitt i natten och var jättevarm. Hon gjorde då sällskap med Rick. Vi som trodde det skulle bli trångt i den lilla sängen. Där låg jag alldeles själv.

10 maj
När vi vaknade öste regnet ner. Tanken var att vi skulle besöka vackra naturområden, palats och kungagravar under dagen, men på grund av vädret åkte vi direkt ner till Busan. Vi checkade in på ett fint hotell vid stranden. Vi startade med en god fisklunch. Från ett akvarium fick vi själva välja vilken fisk vi ville ha. Det blev en stor plattfisk. Till den grillade fisken fick vi in ett tiotal smårätter. Vissa var ätbara, andra inte. Vi var inte så sugna på de råa marinerade krabborna. Inte heller de råa små snäckorna såg så aptitretande ut. Efter lunch tog vi en promenad längs stranden. Det var skönt trots att det blåste. Vi tog sedan en liten runda i området runt hotellet. Kvällen avslutades med middag på ett kycklingställe. Sedan blev det "Kings speech" i sängen.

11 maj
Denna morgon vaknade vi av kraftigt regn och blåst. Alltså ännu sämre väder. Rick hade uppfattat att det gick att äta frukost på hotellet, men så var inte fallet. Vi begav oss ut i ösregnet för att leta efter ett "frukostställe". Vi hamnade till slut på "Dunkin Donuts"! Eftersom det var omöjligt att vistas utomhus, tillbringade vi förmiddagen på ett akvarium. Det var väldigt stort och fint med många olika fiskar i vackra färger, hajar och pingviner. Vi fick även se en trollerishow, där en dykare trollade i vattnet.
Efter en lunch på "Thank God Its Friday", gick vi tillbaka till hotellrummet. Vi låg där och slappade några timmar och hoppades att regnet skulle upphöra eller i alla fall avta. Rick letade upp ett trevligt område som vi kunde ta en taxi till. Vi hann dock inte mer än ner till gatan, då vi insåg att det inte gick att vara ute. Vi köpte godis och tilltugg i närmsta affär och gick upp på rummet igen. Där stannade vi tills det var dags att äta middag. Då tog vi oss till en thairestaurang runt hörnet. Det blev den dyraste och sämsta middagen under resan. Julias friterade kycklingbitar var pyttesmå och fruktansvärt torra. Rick kallade in servitrisen och att kycklingen var som små träbitar. Kocken blev ditkallad och hon sa bara att det är så kycklingen brukar vara på detta stället. Det var inte mer med det. Vi beställde in en ny rätt till Julia. Vi fick sedan beställa in ytterligare rätter eftersom de var så små.

12 maj
Regnet hade äntligen upphört. Dags för utflykt. Vi tog bilen till ett mycket trevligt område i stan. Busan är för oss en storstad, med 4 miljoner invånare. Staden kändes väldigt trendig och Rick tyckte den påminde om New York med sina höga skyskrapor. Området hade otaliga affärer, barer och restauranger. Det var en salig blandning mellan marknadsstånd och dyra märkesaffärer. Det blev lite kläder till mig. Julia tyckte efter ett tag att mamma hade handlat färdigt. Efter en lunch på en italiensk restaurang åkte vi till ett buddha tempel. Templet låg högt uppe på en klippa och var väldigt fint. Det blåste ganska mycket och de höga vågorna slog mot klipporna. Vi hittade ett mysigt café med vidunderlig utsikt. På kvällen blev det ytterligare shopping. Det fanns ett jättestort varuhus nära hotellet. Rick köpte skor och Julia fick byxor och en kjol. Jag hade ju redan köpt min ranson för dagen!

13 maj
Det var dags för hemfärd. Solen sken och det hade slutat att blåsa! Det blev en lång dag i bilen. Vi bestämde oss för att åka och titta på ett mycket känt tempel pch en jättelik buddhastaty i en nationalpark. Platsen är mycket känd och finns med på UNESCOS världsarvslista. Det visade sig inte vara sått lätt att hitta området. Vår vän GPSen tog oss till en helt annan plats med samma namn. Det blev många turer fram och tillbaka innan vi kom fram. Väl framme var vi mycket inponerade av "tempelbyn". Budda statyn var över 30 meter och reste sin jättelik över området. Naturen runtom var fantastiskt vacker. I ett av templen satt tre jättelika buddhastatyer. Det var en mäktig känsla och kroppen fylldes av ro när vi satte oss ner för att fika. Det var så lugnt och fridfullt.
De sista 30 milen till Seoul blev minst sagt jobbiga. Vi fick känna på Seouls rusnigstrafik. Trots åttafiliga vägar, stod trafiken helt stilla. Vi körde 2 mil på över en timma! Vid niotiden var vi hemma igen.

14 maj
Det blev en dag på basen. Först en tur till PXet. Vi borde egentligen ha handlat färdigt, men Rick skulle ha en ny "Apple produkt". Jag och Julia tittade på kläder. Julia älskar att handla kläder. Hon hittar alltid mycket som hon vill ha och oftast är det svårt att säga nej. Hon hittade en "Doraklänning", som hon bara måste ha. "Den kan jag ju ha nu i sommar och den passar till mina sandaler". Julia fick klänningen av sin pappa och jag köpte ett par shorts. Efter lunch spelade vi minigolf. Jag kan ju säga att jag alltid varit måttligt förtjust i minigolf. Förmodligen för att jag är så dålig och alltid förlorar. Det gick dock ganska bra denna gången, så det kanske blir en tur dit snart igen. Jag fick i alla fall en "hole in one". Om det var tur eller skicklighet låter jag vara osagt. Banan var jättefin och uppbyggd som en riktig golfbana.

15 maj
Det blev en heldag på Seoul Grand Park. Där finns ett stort zoo, en nöjespark, naturreservat mm. Vi koncentrerade oss på nöjesparken och insåg snabbt att vi inte skulle hinna något mer. Vi åkte ett antal attraktioner och njöt av det härliga vädret. Rick som inte kan åka något som snurrar, stod och skrattade så tårarna sprutade när jag och Julia åkte vikingaskeppet. Jag skrek högt och blundade nästan hela tiden. Jag var både rädd och mådde illa. Julia satt bredvid mig och njöt. Hon är helt orädd och åker allt hon får. Vid fyratiden var vi alla helt slut. En härlig dag avslutades med Ricks grillade burgare på balkongen.

17 maj
Idag har jag varit hos frissan. Det var lite nervöst. Jag tänkte först att jag skulle vänta tills jag kom hem, men nu var det verkligen dags. Jag hade blivit rekommenderad salongen av min vän Mandy. Mandy tog mig till salongen och satt och väntade på mig. Vi åt lunch tillsammans och gick sedan till skräddaren för att hämta min kostym. Den blev jättefin. Håret blev faktiskt ganska bra. Jag är mycket mörkare än jag brukar vara, men det är bättre än orange!! Jag har tre olika nyanser i håret och nu ser det i alla fall naturligt ut. Skam den som ger sig! Hemma i Sverige blir det ljusa slingor igen!!!

Imorgon är vi inbjudna till teatern på skolan för att se musikalen "Friendly neighbourhood helpers". Idag hade alla barn en lapp fastsatt i kläderna med en påminnelse vad de skulle ha på sig. Ms Gonzales ville vara säker på att ingen lapp försvann bland läxorna. Filmkameran är laddad den här gången!!



torsdag 5 maj 2011

Klassutflykter och reception

Det har varit en härlig vecka. Nu är värmen här och det är väldigt skönt. I alla fall än så länge. Vi får passa på att njuta nu innan det blir för varmt. Tyvärr så kommer myggorna samtidigt med värmen. Jag fick mina första och förmodligen inte sista myggbett i veckan. Jag vaknade mitt i natten av ett surrande och sedan var det svårt att somna om.

Julias klass har gjort två utflykter denna veckan. Vi var på besök i vår mataffär, Commissary och handlade. Först fick vi en rundtur av produktchefen. Barnen delades sedan i grupper, där varje grupp fick pengar, miniräknare och handlarlista. Av varorna att döma, förstod jag att det skulle bli tårtkalas med hemmagjord glass. Vi köpte bl a tårtmix, grädde, ägg, mjölk, vaniljessens.

Klassen har också varit och bowlat. Det var ett mycket uppskattat inslag i skolan. För en del barn var det lite svårt att kasta iväg klotet. Julia har bowlat ganska många gånger, så hon var framme och ville gärna hjälpa till. Hon är ju väldigt hjälpsam. Ibland straffar det sig dock. I fredags åkte hon ner från the behaviour mountain när hon hjälpte en kille i klassen. Fröken hade skrivit några meningar där hon smugit in fel, på tavlan. Barnen skulle då skriva dem rätt. Pojken visste inte hur det skulle vara och bad Julia om hjälp. Hon skrev då det rätta svaren åt honom. Detta var inte accepterat. Både pojken och Julia åkte ner från berget. Det blev inget rött äpple denna dag. Julia var ledsen när jag hämtade henne. Hon förstod inte vad hon gjort för fel.

I onsdags var jag och Julia hemma hos Jessica. De har varit hos oss ett flertal gånger, men eftersom de bor utanför basen har vi tidigare inte tagit oss dit. Det har varit enklast att de kommit till oss. Vi åkte med dem i deras bil dit och tog en taxi hem. Det var kul att komma in i en traditionell koreansk lägenhet. De flesta koreaner bor ganska trångt, men de har en fyra som jag tyckte var ganska rymlig. Oftast träffas koreanerna ute på stan när de träffar sina vänner. Det som var anmärkningsvärt var den stora kylboxen i köket. Det var endast till för kimchi. Kimchin görs på hösten för att sedan räcka ända till sommaren. På sommaren äter de en annan sorts kimchi. Eftersom de äter kimchi till varje måltid varje dag, blir det en del. Jag lyfte på locket och en märklig luft spred sig i rummet!!

I fredags hade Julia halvdag. Det passade bra. Vi skulle åka till Panmunjom vid tiotiden för att deltaga i NNSCs "Spring Reception". Rick var ansvarig för arrangemanget och har jobbat mycket sista tiden för att allt skulle klaffa. Drygt hundra gäster var inbjudna, däribland Julias fröken Ms Gonzales, som skulle åka med oss upp i den chartrade bussen. Tyvärr hade vi inte vädret på vår sida. När vi nästan var framme började det regna. Dagen innan hade vi sol och sommarvärme. Denna dag låg temperaturen runt 16 grader! Jag och Julia som var tunt klädda frös. Arrangemanget hölls utomhus och vi fick trängas under de uppställda partytälten. Stundtals öste regnet ner. Ett rockband spelade och vi bjöds på en god lunchbuffé med svenska och koreanska specialiteter, efter det serverades en efterättsbuffé. Jag var mest imponerad av en takewaendo uppvisning som genomfördes av den koreanska säkerhetsbataljonen. Killarna var mycket duktiga och slog sönder både tegelstenar och träplankor. Vid tretiden åkte vi bussen hem till Seoul igen. Då var Rick med.

Igår var vi hos skräddaren. Ricks kostymer och skjortor var färdiga och jag skulle prova mitt. Rick var mycket nöjd med alltihop. Jag kommer med all sannolikhet också att bli det. Det var ett mycket noggrant hantverk med tyg av högsta kvalitet. Jag har redan bestämt mig för att beställa en kostym och några skjortor till. Efter lunch åkte Rick upp till Panmunjom igen.

Idag har jag tvättat, packat och handlat för vår bilsemester. Vi åker tidigt imorgon bitti för att hinna ut ur Seoul innan rusningstrafiken. Vi ska vara borta en vecka och bila runt Koreas östkust. Rick har pratat med sina chaufförer om vilka platser som är värda att besöka. Det ska bli väldigt roligt att komma ut i landet lite. Mest ser jag fram emot att vara nära havet. Varma dagar i Seoul längtar jag hem till Halmstad. Vi ska tillbringa tisdag till fredag i Busan. En stad längst ner i sydöstra Korea. Staden är liten jämfört med Seoul och har "bara" 4 miljoner invånare. Där har vi bokat hotell mitt på stranden. Vi hade hoppats på fint väder, men i dagsläget ser det mörkt ut. Väderleksrapporten visar regn hela veckan. Typiskt! Idag är det sol och 25 grader. Imorgon har vi bokat ett spahotell, så då är vi inte så beroende av vädret.





lördag 30 april 2011

Middag, spa och akrobatik

Nu är det söndag och idag om åtta veckor sitter vi på planet hem till Sverige.

Det har regnat en hel del i helgen. Det började med ett fruktansvärt åskoväder i fredags kväll och sedan fortsattade det att regna till lördg kväll. På fredagen hade vi Julias klasskompis Jessica och hennes familj på middag. Hyun, hennes mamma, är min bästa vän här och det var roligt att även få träffa hennes man. Han var mycket trevlig, pratsam och gillade whiskey, så han kom bra överens med Rick. Det blev några whiskyglas under kvällen!! Jessicas syster är 7 år och alla tre tjejerna lekte tillsammans hela kvällen. Vi bjöd på grillad lax och romsås. Det var mycket uppskattat. Såsen var väldigt populär. Det blev en sen kväll och igår var vi alla trötta. Eftersom regnet öste ner passade det bra med en spadag. I veckan fick jag och Rick ett medlemskap till stans lyxigaste spahotell, Banyo tree hotel. Vi har fri tillgång till spa och gym. Hotellet ingår i en kedja, där alla rum har en pool. Sviten kostar 60 000 k per natt!!. Vi hade tittat på hotellet på nätet och det såg mycket bra ut.

Rick var djärv och begav sig ut i helgtrafiken. Det tog cirka en kvart att köra till hotellet, så det ligger ganska nära basen. Det var verkligen ett lyxigt hotell. Det var många fina bilar parkerade utanför. Vi badade och bastade, där fanns väldigt många olika pooler. Det fanns flera speciella lobbyer för medlemmar. De har även en "Kids club", där man kan lämna in sina barn. Klubben bestod av ett tiotal rum med olika saker. Det var bio, flera lekrum, läsrum, spelrum, dator rum och aktivitetsrum. Varje dag ordnar de "kurser" med olika teman. Det är matlagning, bild, vetenskap mm. På kvällen blev det grill och sedan film. Vi tittade på Miral.

Idag har vi varit på Myong Dong och shoppat. Julia fick bl a en ny jeansjacka och lite sommarkläder. Jag köpte ett par nya sandaler. På eftermiddagen var vi på en akrobatik show på basen. Det var en mycket bra show, Armed Forces Entertainment var fantastiska. Ensemblen åker världen runt och uppträder på olika baser. De kommer till Seoul en gång varje år.

Rick har varit ledig både torsdag och fredag denna veckan. Det har varit skönt för oss alla att han har varit hemma. I fredags hade vi en heldag på stan. Vi var bl a hos skräddaren. Rick skulle prova sina kostymer och jag beställde en kostym och några skjortor. Jag ska dit på fredag igen för att prova. Om kläderna blir bra kanske jag beställer något mer.



söndag 24 april 2011

Påskvecka

Efter intensiva dagar med pappa och Lena har jag har tagit det ganska lugnt. Tisdagen tillbringade jag med min koreanska väninna på stan. Vi har väldigt trevligt tillsammans och jag kommer att sakna henne när vi åker hem. Hennes döttrar är Julias bästa vänner så jag hoppas de kan komma och hälsa på oss i Halmstad. Vi ska ha hela familjen på middag på fredag och det ser vi alla fram emot.

I fredags var jag på luncheon med NNSC och UMCMAC fruarna. Det var Anja som stod för arrangemanget. Hon hade lagat väldigt god mat och var en utmärkt värdinna. Det var som vanligt uppsluppet och många skratt. Både Rick och Julia var lediga så de åkte till Lotte world. Tyvärr var det alldeles för mycket folk där, så de åkte bara två attraktioner.

Påsken blev inte precis som den brukar, men vi hade väldigt trevligt ändå. Pappa hade haft med sig påskris och fjädrar, så lite påskpynt hade vi! Sillen och nubben lös med sin frånvaro på påskbordet! På påskaftons morgon begav vi oss till fiskmarknaden med Anja och Anders för att inhandla fisk och skaldjur till kvällen. Vi köpte både rökt- och färsk lax, musslor och jättescampi. Påskmiddagen bestod av grillad scampi med aioli och fisksoppa. Till det drack vi ett gott vitt vin. Jag måste berömma Rick för den fantastiskt goda soppan. Jag saknade faktiskt inte alls den traditionella påskmaten. Julia fick som vanligt leta efter sitt påskägg på morgonen. Hon kunde knappt somna på kvällen. Hon tror att det är en "påskhöna" som kommer med ägget. Rick lurade i henne det när hon var liten. För en tid sedan skrev hon ett brev till "påskhönan" där hon berättade att hon nu befann sig i Korea. På långfredagen hade "påskhönan" hängt en påskhare på vår dörr. Vi förstod att det var ett "tecken". Troligtvis skulle hon komma med ägget på påskafton. Ägget var i år en "hink" liknande en kyckling. Den var full av godis. Julia kunde inte förstå hur "hönan" kunde komma in i vårt hus. Hur ser hon egentligen ut? Är hon som en människa?

I söndags var vi på "egghunting". Barnen skulle plocka så många ägg de kunde. I de små plastäggen låg godis eller lotter. Fick man en lott fick man hämta en liten vinst. På eftermiddagen tog vi en tur på Itaewon. Rick beställde två kostymer och två skjortor. Vi ska dit på fredag igen och då ska jag också beställa lite kläder.
I helgen har vi också övat text och musik till en musikal. musik. Julias klass ska uppträda i slutet av terminen. Julia har flera roller. Hon ska vara brandman, veterinär och grönsakshandlare. Vi har lyssnat på cdn med musik åtskilliga gånger och nu kan vi texterna hela familjen. Musiken är trallvänlig och sätter sig lätt på hjärnan. Jag har hört den i mitt huvud både dagar och nätter "Grocery store, grocery store, so many places to explore!!!!"
"We are chefs, chefs, chefs, Ooh lah lah lah, We get to eat whatever is left, cause we are chefs, chefs chefs, chefs." Det ska bli jättekul att se och höra Julia sjunga.
Det är mycket aktiviteter i skolan den kommande tiden. På torsdag är det bowling. Nästa vecka ska klassen gå till Comissary och handla. De ska bl a också gå på bio och åka till Seoul zoo.

Vädret har varit lite trist de sista dagarna. Jag började att läsa en bok igår när jag lämnat Julia i skolan. Jag kunde inte sluta och idag när det regnat, har jag läst hela dagen. Nu är boken slut. Jag hoppas på bättre väder imorgon. Jag tror det blir en tur till Namdaemun market.

måndag 4 april 2011

Besök av pappa och Lena


4 april
Julia var feberfri men hade fortfarande ont i halsen. Hon fick stanna hemma från skolan. Vi tog en tur till blomstermarknaden och "underground". Där finns hundratals med affärer. Det är som paradiset för en "shopping glad". Lena köpte skor igen! Tredje paret på tre dagar. Jag köpte en kjol och en tröja. Efter ett tag fick pappa väldigt ont i ena vaden. Den var svullen och hård. Han hade haft ont på kvällen innan också, men nu var det värre. Efter en lunch på en koreansk restaurang, åkte jag och pappa till akuten. Det var lite trixigt. För att besöka sjukhuset måste man vara inskriven där. Det var ju inte pappa. Vi blev ändå ganska snabbt omhändertagna och sedan blev det röntgen för att se om han hade fått en propp i benet. Lyckligtvis var det ingen propp. Det var skönt. Det är inte lätt att ha sina föräldrar här. Med mamma fick jag åka till polisen när hon blivit av med sin plånbok. Puh!

Efter två timmar var vi hemma igen. Då tog vi lite stärkande kaffe innan vi begav oss ut på Itaewon. Pappa skulle prova sina byxor hos skräddaren. Lena beställde också ett par. Det blev middagsbuffe på Dragon Hill. Vi blev alla proppmätta. Julia åt mycket glass och det var gott för hennes onda hals.

5 april
När vi vaknade sa Julia att hon hade ännu ondare i halsen. När jag tittade såg jag att den var jätteröd med vita prickar. Det blev ytterligare en tur till akuten. En manlig sjuksköterska tog emot oss nästan omgående. Det var samma man som jag träffat dagen innan när jag var där med pappa. Han undrade om jag villle boka in en tid för nästa dag också. Jag förstod att han skojade och sa att jag hoppas att jag slipper se honom på ett bra tag framöver. Julia hade halsfluss.

Efter sjukhuset gick vi på "War Memorial Museum". Jag har ju varit där en gång tidigare med mamma, Ida och Felicia. Det är dock ett mycket fint och intressant museum, så ett besök till gjorde inget. Efter museet åkte vi till E Mart. Vi var hemma vid fyratiden och då behövde pappa vila sina ben. Julia gick ut till lekparken. Efter en stund ringde det på dörren. Det var några barn som sa att Julia skadat sig. Jag sprang ut i Ricks stora skor. Julia låg på marken och grät hysteriskt. Hon hade ramlat ner från klätterställningen. Som tur var hade hon inte slagit i huvudet. Det är tur att "mattan" på lekparken är mjuk. Julia hade jätteont i rumpan hela kvällen.

6 april
Julia hade fortfarande ont och ville inte gå till skolan. Jag tyckte att hon skulle försöka. Jag lovade henne att komma till skolan när de hade lunch vid tiotiden. När jag och pappa lämnat Julia i skolan åkte vi till fiskmarknaden för att köpa skaldjur. Det blev hummer, räkor och gambas. Jag körde hem pappa så han kunde koka humrarna och räkorna och marinera "gambasen". Jag åkte sedan till skolan. Julia var bättre, men kunde inte leka och springa omkring på lekparken. Hon stannade emellertid i skolan hela dagen. Det blev en tur till PX et och sedan hämtade vi Julia i skolan. Efter det åkte vi till Itaewon för att hämta de uppsydda byxorna.

7 april
På torsdagen regnade det. Vi har annars haft väldigt fint vårväder med en temperatur runt 15-20 grader och sol varje dag. Vi var ganska trötta allihop, så det blev en lite lugnare dag. Vi tog en tur på Itaewon och ännu en tur till PXet. På eftermiddagen kom Yvonne och fikade. Hon hade med sig flera sorters fikabröd. Till middag lagade pappa hummersoppa. Han kokade fond på skalen från hummern dagen innan. Soppan var väldigt god.

8 april
Efter lunch åkte vi till Panmunjom. När vi kom fram blev det fika utanför den svenska klubben. Det var 20 grader och riktigt skönt att sitta ute i solen. Efter fikat hade Rick en genomgång om Koreakriget och NNSC. Sedan var det dags för en tre rätters middag. Vi började med en hummertoast. Sedan åt vi bulgogi. Det var väldigt gott med alla smårätter och den möra oxfilen smalt i munnen. Julia fick pommes frites och chicken nuggets. Till efterätt fick vi vuxna fruktsallad. Julia hade fjäskat med kocken och fick glass, jordgubbar och chokladsås. Lena råkade bita i en pepperonikärna och fick en "brännattack". Kvällen avslutades med biljard.

9 april
Efter frukost åkte Rick med pappa och Lena på "Conference Row" och "Bridge of no return". Vi åt sedan en trerätters lunch. Efter det åkte vi och tittade på "OP Dora", en utsiktsplats med vy över Nordkorea. Sedan tog vi tåg och tunnelbana tillbaka till Seoul. Kvällen blev lugn med tv, korsord och godis. Godis hade vi i och för sig ätit varje kväll sedan pappa och Lena kom! Tänk att jag aldrig tröttnar på saltlakrits!

10 april
Först till Dongdaemun market för att köpa pärlor och tyg. Tyvärr var det väldigt mycket som var stängt. Vi åkte då till Namdaemun market. Där letade vi efter ett ställe där pappa skulle köpa speciella majschips. Tyvärr hittade vi inte det stället. Jag frågade runt, men det är inte många som kan engelska. Det var en del stängt på Namndaemun market också, så vi oss upp till Seoul tower. Där åt vi lunch. På grund av dimman, var sikten inte så bra. Tanken var att vi skulle möta upp Rick i stan, men vi var alla trötta och ville åka hem. Det blev dock en liten tur till Px et innan. Lite nytt smink inhandlades.

11 april
Denna veckan var både Rick och Julia lediga. Efter frukost åkte vi till Insa Dong och palatset. Det var soligt hela dagen men blåste en del. Det var väldigt vackert vid palatset. Körsbärsträden höll precis på att slå ut och magnoliorna stod i full blom. Pappa lagade köttbullar i kål till middag. Det var min favoriträtt när jag var liten. Jag hade inte ätit det på flera år. Det var väldigt gott!



















12 april
Lena fyllde år. Julia hade köpt en liten smyckesask till henne och ritat en teckning. Vi dukade frukostbordet med flaggor och ballonger. Till Lenas stora förtjusning blev det ytterligare en shoppingdag. Först åkte vi till Dongdaemun market för att köpa pärlor. Sedan blev det Namdemun market. Där köpte Rick titan bågar. Vi åt lunch på samma ställe som vi var förra veckan. Där hade de ett väldigt gott chillikryddat fläsk.



















På kvällen åt vi middag på Copacabana, en brasiliansk köttrestaurang. Det är vår favoritrestaurang. Vi fick prova på åtta olika sorters kött. Efteråt var vi alla proppmätta. På hemvägen blev det ytterligare shopping. Väl hemma drack vi kaffe och åt jordgubbar och choklad.

13 april
Jag sov jättedåligt och vaknade vid halv tre. När klockan var halv fem gick jag upp. Jag åkte då till gymmet. Där var det fullt av folk! Det har blivit mycket godis och mat de senaste veckorna, så det var skönt med ett gympass. Jag ska komma igång ordentligt nästa vecka igen. Jag var hemma vid sjutiden. Efter frukost åkte jag pappa och Yvonne åkte till fiskmarknaden. Vi släppte av Lena och Julia vid Itaewon. Lena skulle få en sista shoppingdag! Julia var med henne för att visa runt. Vi köpte räkor, svärdfisk och lax. Pappa gjorde en god marinad och Rick skötte senare grillningen. Julia och Lena hade hälsat på den mysiga skräddaren. Han blev väldigt glad över besöket och stängde affären för att köpa glass åt dem.

14 april
Vi åkte till "Childrens grand park". Vi har inte varit där sedan i somras och då var det fruktansvärt varmt. Min koreanska väninna hade berättat att det fanns väldigt många körsbärsträd i parken, så vår förhoppning var att se dem stå i blom. Det var fantastiskt vackert. Vi hade underbart väder. Det var som en varm sommardag. Vi tittade på djur, åkte lite i nöjesparken och satte oss senare och solade och njöt av blomsterprakten. Det var många skolklasser i parken. Det var skönt med en dag utan shopping. Det fanns dock några affärer i tunnelbanan som vi inte kunde gå förbi. Lena hittade en klänning. Vi var alla ganska trötta när vi kom hem. På kvällen åt vi middag på en koreansk restaurang precis utanför basen. Köttet stektes på hög värme vid bordet. Vi fick väldigt många smårätter och åt även en speciell koreansk soppa.

15 april
Det blev en ganska lugn dag. Det var pappas och Lenas sista dag. Vi började med manikyr och pedikyr. Pappa och Lena tog varsin behandling den dagen de kom och nu en behandling sista dagen. Jag och Julia gjorde manikyr. Vi åt sedan kycklingsallad till lunch. Vi tyckte alla att det blivit lite för mycket friterat den sista tiden. På kvällen grillade Rick igen.


16 april
Vi tog bilen upp till Dragon Hill. Därifrån skulle pappa och Lena ta bussen ut till flygplatsen. Det är alltid känslosamt att ta farväl. Vi hade haft två intensiva och mycket trevliga veckor tillsammans. Nu dröjer det dock inte så länge innan vi ses igen. Resten av dagen var ganska lugn. Jag strosade omkring på Itaewon och Rick och Julia spelade minigolf. Det var underbart väder så kvällen tillbringades med grill på balkongen.

17 april
Idag har vi varit på lunch hos Ricks chef, Anders Grenstad och hans fru Anja. Det var mycket trevligt med god mat och glatt sällskap. Det blir tidig sänggång idag. Imorgon börjar skolan efter "Spring break" och rutinerna blir som vanligt igen. Min förhoppning är att komma iväg till gymmet efter att ha lämnat Julia i skolan.






lördag 2 april 2011

Chefsbyte och Sverigebesök


Det har varit en vecka med både avsked och välkomnande. I onsdags var det "Honor Guard Ceremony" (officiell chefsbytardag ). General Christer Lidström slutade som chef för den svenska delegationen och amiral Anders Grenstad tog vid som chef för NNSC. Det var en högtidlig ceremoni med tal och musik. Åttonde arméns musikkår spelade den svenska-, koreanska- och amerikanska nastionalsången. Det var ett 100 tal inbjudna gäster. Efter ceremonin var det reception på Hartell House. Där bjöds det på både snittar och lagad mat. Jag tog flera bitar av ostarna. Där fanns både schweizisk hårdost och mögelostar. Ost är något jag inte äter mycket av här. Den amerikanska osten är inte alls som vår svenska ost. Rick har arbetat hårt med avslutningen den sista tiden för att allt skulle klaffa. Han lyckades mycket väl och alla var nöjda.

På torsdag kväll var det en avskedsmiddag för Lotta och Christer. De fick en avsmakningsmeny på Wedholms fisk av delegationen. Jag, de andra fruarna och barnen fick fina halsband med ginko blad. Vi åt en god tre rätters middag med ett dignande dessertbord.

I fredags var Rick och Julia lediga. Vid tiotiden tog vi bilen ut till Incheon Airpoprt för att hämta upp pappa och Lena. Det var så roligt att se dem. Julia har räknat dagarna denna veckan. "Morfar är faktiskt busigare än pappa!" Nu blir det liv i huset i över två veckor.
















Efter att ha ordnat med id kort blev det en amerikansk lunch på Burger King. Eftersom både pappa och Lena hade svullna och onda fötter efter den långa resan blev det en fotbehandling. 130 kr för behandling och massage. På kvällen grillade vi. Strax innan tio var det dags för sängen. Då var vi alla trötta.

På lördagsmorgonen var Julia och pappa var ute tidigt och kastade pappersflygpIan. Pappa är väldigt morgonpigg, så det passar Julia utmärkt. Vi åkte till Namdaemun market för shopping. Pappa handlade mest! Det blev allt från skjortor till grisfötter! Vi åt en traditionell koreansk lunch med många olika rätter. Både pappa och Lena tyckte det var gott!
















Idag har Julia feber. Det fick således bli lite ändring i schemat. Vi hade tänkt oss en kulturdag med tempelbesök. Istället blev det ytterligare en shoppingdag. Vi tog oss till Itaewon där jag och Lena köpte skor. Pappa beställde byxor.

Vi får se vad det blir imorgon. Julia har fortfarande feber.