onsdag 23 mars 2011

Feber, middag och Hello Kitty town

Veckan började inte bra. Jag vaknade med frossa och huvudvärk på måndagmorgonen. Rick tog Julia till skolan.
Eftersom Rick inte hade tid att lämna tillbaka bilen skulle jag hämta den senare under dagen. Jag trodde att jag skulle känna mig bättre om jag fick vila lite. Jag hade bara sovit två timmar! Efter att ha vilat några timmar kände jag mig tyvärr inte bättre. Jag tog ändå bussen upp till Dragon Hill där jag skulle hämta bilen. Eftersom jag frös tog jag fram min dunjacka. När jag väl var framme upptäckte jag att jag inte hade bilnyckeln med mig. Hurra!!! Jag tog en taxi hem igen. Väl hemma kände jag mig riktigt risig. Jag frös något fruktansvärd och hade värk i kroppen. Jag hade över 39 graders feber. Jag tog en Alvedon och lade mig i sängen och sov en stund. Jag orkade knappt röra mig. Jag var ändå tvungen att pallra mig upp. Julia skulle ha uppvisning med sin dans och jag skulle filma. Rick hade inte möjlighet att komma hem. Jag tog på mig tjocka kläder, ringde en taxi, hämtade bilen och körde till skolan. Innan uppvisningen skulle Julia byta till jeans och vit blus och äta ett snabbt mellanmål.

Efter en stund började jag svettas. Jag kände hur mina kinder var blossiga och röda. Jag orkade verkligen inte prata med den trevliga mamman som satt bredvid mig. Samtidigt ville jag inte säga att jag var sjuk. Då skulle jag säkert placeras längst bak i salen. Nu satt jag på första parkett. Jag tog upp kameran för att göra mig beredd. Low battery!! Det är inte sant tänkte jag. Rick kontrollerade batteriet dagen innan. Det var inte min dag. Jag blev verkligen jätteledsen. Jag hade varken tid eller ork att hämta systemkameran hemma. Jag frågade mamman bredvid mig och hon kunde ta några bilder åt mig. Det gjorde hon.

Uppvisningen var jättebra. Trots att jag mådde pyton är jag glad att jag var där. Barnen kom in på rad med nithandskar i ena bakfickan och solglasögon i den andra. I handen höll de en svart hatt. De tog sedan på sig utstyrseln och såg jättecoola ut. De vickade på höftena och försökte att hålla takten. Efter en liten paus kom de in igen med bruna västar, scarves och cowboyhattar. Killarna hade blått och tjejerna rött. Då var det linedance. Alla var mycket koncentrerade och gjorde så gott de kunde!!
Väl hemma gjorde jag mat och sedan blev det sängen. Julia var jätteduktig och klarade mycket själv. Hon badade och tvättade håret mer order från mig i sängen.

På tisdagsmorgonen kände jag mig först lite bättre. Matthews mamma ville absolut hjälpa mig, så hon tog Julia till skolan. Jag gick och lade mig igen och sov sedan till efter ett! Då var det nästan dags att åka och hämta Julia. På kvällen steg febern igen. Jag kände mig trött och dålig, men kunde inte sova.

På onsdagen var jag feberfri. Då kände jag mig genast mycket bättre. Jag tog barnen till skolan, handlade och åkte sedan hem för att vila. Jag skulle ätit lunch på Itaewon med de andra svenskarna, men det orkade jag inte. Jag var tvungen att samla kraft till jag skulle hämta Julia. Jag hade faktiskt lite ork att tvätta mina vinterjackor. Min dunjacka hade jag ju tvättat själv en gång tidigare och det gick ju bra. Det gick tyvärr inte lika bra denna gången. När tvätten var klar hade jag inget dun i jackan, men däremot i tvättmaskinen, på den andra jackan och utanpå dunjackan!! Dessutom såg jag att bilnyckeln låg längst ner i tvättmaskinen. Det var nästan det värsta. Vad skulle Rick säga!!! Som tur var tålde den tvätten!

På torsdagen kände jag mig återställd. På kvällen var vi på middag hos den svenska ambassadören Lars Wargö och hans fru Ewa. Den avgående delegationschefen Christer Lidström och han s fru Lotta skulle tackas av och den nya delegationschefen Anders Grenstad och hans fru Anja skulle Det var en trevlig tillställning med mycket god mat. David, som är den schweiziska delegationens sekreterare, passade Julia, Elin och Carl. Jag hade gjort spagetti och köttfärssås och Monica hade beställt pizza.

Igår var jag och Julia på nakenbadet igen. Vi hade så mysigt förra gången, så hon ville gärna åka dit igen. Eftersom Rick var ute på en övning passade det bra. Jag tog mig en skrubb även denna gång och det var faktiskt inte lika obehagligt denna gången. På eftermiddagen var vi hos Lotta och fikade. Vi satt i solen på hennes altan och åt glass. Det var härligt. Det ska tydligen bli riktigt varmt nästa vecka. Denna veckan kom våren av sig då det i torsdags började snöa!

Idag har vi varit på "Hello Kitty town". Där fanns hoppmattor, karuseller, rutschbanor och bollhav. Hello Kitty och hennes vänner fanns överallt. Det fanns även ett rum med prinsessklänningar som man kunde låna för en stund. Julia tyckte det var väldigt roligt, men stället var mer anpassat för lite mindre barn. Det låg i Ilsan, som ligger lite utanför Seoul. Rick körde dit och med hans goda lokalsinne gick det väldigt bra. Det var första gången vi körde runt i Seouls häftiga trafik.

Julia är verkligen duktig på engelska nu. Hon pratar nästan alltid på engelska när hon leker för sig själv. Många säger att hon har en perfekt amerikansk accent. Det är fantastiskt hur snabbt barn lär sig. När vi kom hit kunde hon endast några enstaka ord. Hon pratar också ofta engelska i sömnen. Någon sa till mig att när man drömmer på ett språk "then you get it". Jag drömde faktiskt på engelska i veckan, så äntligen kanske jag "har det". Det var ett av mina mål detta år, att blir bättre på engelska. Jag känner att jag inte har någon spärr längre och har inte alls har ont av att prata. I förra veckan lärde sig Julia om substantiv, verb och adjektiv i skolan. Mycket av det hon nu lär sig på engelska kan hon inte ens på svenska. Hon kan de amerikanska mynten, men kan inte de svenska. Det känns lite konstigt.

På fredag kommer pappa och Lena på besök. De stannar i drygt två veckor. Det ska bli jättekul!!

lördag 19 mars 2011

"Yellow dust" och kalas i skolan

Nu har ännu en vecka gått och tiden som vi har kvar här börjar kännas knapp. Det känns som att de sista månaderna kommer att gå väldigt fort. Våren har kommit och jag väntar nu spänt på att få se körsbärsträden och magnoliorna blomma.

I onsdags var jag och Lotta på Dongdaemun market. Jag har inte varit där på ett bra tag, så det var kul. Vi hann med väskmarknaden och tygmarknaden. Jag köpte varken väska eller tyg men hittade ett par vårskor. Sedan blev det en snabb lunch innan jag var tvungen att bege mig tillbaka till skolan. Vi åt en oerhört liten cesarsallad. På kvällen var vi bjudna till Hartell House av inspektionsgruppen från Högkvarteret i Sverige. De var här under veckan och ville som tack för information och bra mottagande, bjuda delegationen på middag. Det var en fyrarättersmiddag, så det kompenserade den minimala lunchen!

I torsdags var det kalas för Julia i skolan. Våra kanelbullar gjorde succe. Jag lovade att vi skulle bjuda på bullar fler gånger. Pepparkakorna var också mycket populära. Jag bjöd mammorna också. De undrade vart jag hade köpt pärlsockret, som de aldrig sett förut. Det kommer ända från Sverige!

I fredags var det halvdag i skolan. Rick var ledig och när vi hämtat Julia åt vi lunch. Sedan gick vi ut en sväng på Itaewon. Julia fick nya Converse och jag köpte en ny klocka.

Igår såg det väldigt dimmigt ut i luften. Det var dammoln med "Yellow dust" från Kina, Gobiöknen och Mongoliet som dragit in. Vindarna driver in över Korea och ökar luftföroreningarna. Molnen innehåller giftiga ämen och tungmetaller. De kan också innehålla virus och bakterier. Om halterna blir väldigt höga stängs skolorna och man uppmanas att hålla sig inne. Halterna var ganska höga igår och många människor hade munskydd på sig. Vi var ute en stund, men luften kändes väldigt smutsig.

På kvällen var vi och såg "B-boys". Det är en mycket känd dansgrupp i Korea. De dansar främst breakdance. Vi hade fått fribiljetter av den Koreanska armen. Vi trodde att uppträdandet skulle vara i en arena, liknande Skandinavium. Istället satt vi i en källarlokal på bänkar! Vi trodde även att vi kunde köpa både mat och dryck på stället. Där fanns ingenting! Julia hade godis med sig som tur var. Dansarna var väldigt skickliga och numret var väldigt bra. Ibland var dock musiken för hög och kanske inte i min smak. När föreställningen var slut var klockan åtta och då var vi vrålhungriga. Jag och Rick hade egentligen täkt oss att gå på en koreansk restaurang, men Julia fick bestämma. Det blev en pastarestaurang. Området vi åkt till var väldigt trendigt och ungdomligt. Där fanns mycket affärer, restauranger och barer. Universitetet låg i närheten och det märktes att det var mycket unga människor på gatorna.

Imorgon ska Julia ha uppvisning med sin dansgrupp. Jag har försökt smygtitta när de övat, men läraren satte snabbt upp papper för fönstrena. Rick kan inte vara med, så jag ska filma uppträdandet. Det är en koreansk kille som fattat tycke för Julia och som gärna dansar med henne. Det ska bli så roligt att se dem.

torsdag 10 mars 2011

Vårväder, dop och spa

Det har varit en hektisk vecka. Fullt upp från morgon till kväll. Det känns som att jag gått ur vinterdvalan och vill ut på äventyr igen. Det var ganska varmt i början av veckan, sedan blev det kyligare igen och till helgen kom värmen tillbaka. Då stod termometern på 14 grader. Vi har haft en mycket kortare vinter än i Sverige, men ändå är längtan efter värmen stor. Det kändes bra att ta fram vårjackorna.

I tisdags hade vi våra koreanska vänner på besök. De provsmakade knäckebröd och det var väldigt populärt. Vi åt knäckebröden med philadelphiaost, skinka, rödlök, tomat och gurka. Hyun fick med sin några paket hem. Dagen efter hade hon varit på Commissary och köpte in tillbehören. Hon tyckte det var så gott.

I onsdags blev det en tur till blomstermarknaden. Jag köpte tulpaner och några buntar andra snittblommor. Det är bäst att passa på här när blommorna är så billiga. Jag var på blomstermarknaden med klassmammorna och efteråt åt vi lunch ihop. Vi har väldigt trevligt tillsammans. Jag kommer att sakna dem när vi åker hem. På eftermiddagen när Rick kom hem hade han med sig paket från Sverige. Det var från mamma, mormor och kusiner. Det var födelsedagspresenter till Julia, men även kaffe, knäckebröd, Amelia och saltlakrits. Ni förstår att det var fest på kvällen.

På fredagsmorgonen åkte vi till Panmunjom. Lille Edvin skulle döpas. Skolan var stängd, så det passade bra. Det var ett mycket trevligt och annorlunda dop. Dopet hölls ute och dopfunten var gjord av en uppochnervänd hjälm och några gevär. Efter dopceremonin var det 3-rätters middag. Efter middagen återvände jag och Julia till Seoul. Rick skulle jobba över helgen.

Nu har jag vågat mig på skrubbning. Jag och Julia besökte Dragon Hill spa i helgen och denna gång blev det en skrubbning. Ja kan inte påstå att det var skönt. Damen som skrubbade mig stod i trosor och bh. Jag var helnaken. Jag låg på en brits med plastöverdrag. Först på rygg, sedan på sidan och slutligen på mage. Hennes hanskar kändes som att det var gjorda av stål. Koreanerna verkar gilla hårda tag! Det sved ordentligt. Det var inte så lätt att slappna av. Men den som vill vara fin får lida fin! Jag var väldigt len på kroppen efteråt.

Imorse bakade jag och Julia kanelbullar. Julia ska bjuda på dem på torsdag när hon ska ha kalas i skolan. Rick kom hem vid tvåtiden och då cyklade vi ner till Hanfloden och hade picknick. Kaffe, nybakade kanelbullar och färska jordgubbar! Jordgubbssäsongen blir lång i år. Nu är det säsong här i Korea och när vi kommer hem till Sverige är det säsong där. Härligt! Det är besoendeframkallande. Vi hade en mysig eftermiddag. På hemvägen stannade vi vid en lekplats. Middagen åt vi på balkongen.



















Nu sitter vi framför tvn och tittar på CNN. Det som hänt Japan är fruktansvärt. På något märkligt påverkas man ännu mer när avståndet inte är så långt. Mina tankar går nu till alla drabbade.

fredag 4 mars 2011

Julias födelsedag och kalas



















I veckan har Julia fyllt 6 år. Vi har firat födelsedag och haft kalas. Julia visste precis hur hon skulle fira sin födelsedag. På morgonen hade hon beställt omelett, bacon, smörgås och yogurt med jordgubbar och flingor. Vår tjej gillar en stadig frukost! Vi väckte henne med sång och två morgonpresenter. Hon blev väldigt glad för dockan som hon önskat sig.
Jag hämtade Julia vid ettiden från skolan. Då gick vi och köpte stora citronmuffins, som är Julias favorit. Vid fyratiden kom Rick hem och då var det presentöppning. Gladast blev Julia för sin Ipad. Hon sa " Jag blir så glad så det kommer tårar". Jag var till en början skeptisk till denna present (det var Ricks idé), men insåg snart att hon hanterar denna pryl med största skicklighet. Hon fick även lego, kläder, en liten skällande hund och andra småsaker.
Eftersom Julia fick bestämma middag, blev det hummer. Rick hade köpt humrar som var ett kilo vardera. När Julia såg dem, sa hon " Vilka små!". Jag och Rick var också glada över middagsvalet eftersom vi älskar hummer. Sedan blev det glass och godis. Julia var mycket nöjd med sin födelsedag.


















I lördags var det födelsedagskalas på "Arts and Crafts center". Alla barn fick måla tre träramar. De fick sedan ett kort på Julia att sätta i ramen. Efter målningen var det tårta och kakor. Sedan kom kalasets höjdpunkt. Rick var utklädd till katt och barnen skulle med bindel för ögonen mata katten. Föräldrarna skrattade nästan mer än barnen. Julia fick många fina presenter. Innan det var dags att gå hem var det fiskdamm. Lotta hade köpt svenskt godis som vi delade ut. Det var populärt. Julia var väldigt nöjd med sitt kalas.


















På kvällen var vi på middag hos delegationschefen Christer och hans fru Lotta. De bjöd en mycket god fiskoppa, glass och underbara jordgubbar. Idag känns det att det var fest igår. Både jag och Rick är lite trötta!

onsdag 23 februari 2011

Hemresa


Söndagen blev en lång resdag. Vi lämnade ett soligt Boracay strax efter åtta på morgonen. Det kändes lite vemodigt. Vi hade verkligen haft en underbar semester. Vid Caticlans flygplats var det invägning av både människor och bagage. Vi fick veta att vi hade 5 kg övervikt. Vad kunde det vara, så mycket hade vi inte handlat. Vi hade visserligen plockat lite stenar och snäckor, men på ditresan låg vi långt under. Rick betalade övervikten med sina sista besparingar i pesos. Vi hade tänkt att ha dem på flygplatsen. När vi sedan skulle checka in behövde vi ytterligare pesos till service avgift. Vi fick då växla lite dollar till mycket dålig kurs. När vi satt på planet insåg Rick att de räknat fel på vårt bagage, men då var det ju för sent. I Manilla var seviceavgifter ännu högre och vi fick växla in ytterligare pesos. Totalt betalade vi över 500 kr i serviceavgifter. Man kan undra för vad. I Manilla var väntan lång och administrationen undermålig. Vi
hade tre timmar på oss och fick stressa till planet. Vi trodde att vi skulle hinna med en sittande lunch och att handla lite i taxfreen. Istället blev det en stående 5 minuterslunch och ingen shopping.

Resan från Manilla till Seoul flöt på bra. Vi var hemma vid niotiden och var då ganska trötta.Det kändes skönt att komma tillbaka till sin säng, men redan nästa dag längtade jag tillbaka.

På måndagen var skolan stängd. Det var skönt för både mig och Julia. Vi hade en lugn dag med mycket tvättande.

I tisdags var vi på sjukhuset med Julia för att titta på hennes mandlar. Läkaren beslöt att det bästa var att ta bort mandlarna. Jag tycker det känns lite obehagligt, men litar på läkarna att det är det bästa. Vi har fått tid för operation den 16 mars.

Jag har blivit dunderförkyld och i onsdags kände jag mig riktigt risig. Jag skulle följt med de andra mammorna till blomstermarknaden, men fick hålla mig hemma. De berättade att det fanns mängder med tulpaner i allla möjlga färger. En bunt kostade runt 12 kr! Jag begav mig dit själv i fredags och köpte två buntar. Jag älskar tulpaner.

Igår hade vi middag med familjen Månsson. Det var mycket trevligt. Vi bjöd på vår välbeprövade "ostbomb"(en blandning av rödlök, creme fraiche, Philadelpiha ost som täcks av rom) till förrätt. Vi vuxna hade fisksoppa till huvudrätt medan barnen fick grillat. Sedan var det glass och tillltugg. Idag har vi alla varit lite trötta!

I veckan har vi haft soligt och en dagstemperatur 10-15 grader. Idag har det dock regnat hela dagen. Jag blev väldigt förvånad när jag vaknade imorse. Vi har inte haft en droppe regn på flera månader. Eftersom vi alla varit lite trötta har det varit en lugn dag. Jag och Julia har shoppat lite kläder och Rick har köpt en ny grill. Han och Stefan övertygade varandra igår kväll. Ögonen lyste på dem när de pratade om den megastora Webergrillen. Män och grillar är ett kapitel för sig.

söndag 13 februari 2011

Boracay


Imorgon lämnar vi paradiset. Vi har haft en fantastisk semester på alla sätt. Vi hade väntat på denna resan länge och den var välbehövlig för oss alla. Rick har i princip inte varit ledig sedan vi kom till Korea. Vi har haft väldigt bra väder. Temperaturen har legat runt 30 grader i luften och 27 grader i vattnet. Kvällarna har varit underbara. Då har vi ätit god mat på restaurangerna vid strandkanten, lyssnat på musik och tagit en drink. Julia har varit uppe till elva varje kväll och som vanligt har hon varit glad och positiv under hela resan.

Vi lämnade ett nollgradigt Seoul halv sex på fredagsmorgonen den 11 februari. Vi åkte först till Filippinernas huvudstad Manila, en flygresa på närmare 4 timmar. Från Manila flög vi sedan till Caticlan. Därefter var det en båttur till ön Boracay. Vi var framme vid sex på kvällen och var då både trötta och varma. Så fort vi checkat in på hotellet tog vi oss ett dopp i det kristallklara turkosblå havet.
Vi har bott i en bungalow i polynesisk stil. Det kändes nästan som att bo i en djungel. Det är många palmer och annan grön växtlighet runt vår lilla "hydda". Hyddan ligger 30 m från stranden. Stranden är 4 km lång och alldeles kritvit. Ön är idag väldigt exploaterad och längs med stranden går en gata med restauranger, barer och affärer. Det är väldigt lugnt på dagen, men på kvällen är nattlivet i full gång.

Varje morgon har vi suttit vid stranden och ätit frukost. Vi har druckit färskpressad juice gjord av mango eller ananas. Vi har ätit omelett, bröd och yougurt, med färska frukter.

Första dagen solade och badade vi vid hotellet. Som vanligt låg Sofie alldeles för länge i solen och brände sig. Det skulle ju inte hända i år! Det blev även en massage av en kvinna som gick runt på stranden. Massagen var skön, men vi kände att hon inte var utbildad. Dagen därpå blev det massagen i en bungalow på stranden som tillhör hotellet. Det var underbart. Med tanke på det låga priset, kändes det ännu bättre. En timma med helkroppsmassage kostade 75 kr. Det blev således massage nästan varje dag.

På söndagen tog vi en "taxi", en 3 hjulig motorcykel med sidovagn till "Puka beach". Då kom vi till det Boracay vi sett på bilderna. Det var en helt orörd strand som var fantastiskt vacker. Där kunde vi sola och bada alldeles ostörda. Innan vi åkte hem åt vi en mycket god lunch bestående av olika grillade fiskar och scampi.

Fisk och skaldjur är en specialitet på ön. En kväll besökte vi en krabbrestaurang. Tyvärr var det inte så mycket mat i krabborna, så vi fick efterhand beställa in fler rätter. I sista vändan beställde vi ångkokta ostron. Vi hade ju ätit ostron i Japan och det smakade ju gott. Skillnaden var bara att i Japan åt vi friterade ostron. När de ångkokta ostronen kom in såg de nästan råa ut. Sofie smakade två stycken, men Rick åt med god aptit!

Maten är väldigt bra och billig. Det mesta är billigt på ön. Vi har köpt lite shorts och badkläder. Strandförsäljare av oäkta pärlor, klockor och solglasögon finns det gott om. Som tur är nöjer sig de flesta med ett nej.

På alla hjärtans dag var tanken att vi skulle åka till "Punta Bunga beach". Rick frågade "taxichauffören" om han visste vart det låg och det visste han. Det visade sig ganska snart att han inte alls visste det. Han körde in på de mest konstiga vägar och frågade efter stranden. Varje gång fick han vända och köra tillbaka. Tillslut blev Rick riktigt matt. Då hade vi åkt runt i nästan en timma! När han frågade några vakter vid ett lyxhotell, hänvisade de till stranden som låg nedanför hotellet och att vi kunde gå därifrån. Vi fick mot en avgift ta hotellets minibuss ner till själva hotellkomplexet. Vi möttes av ett gigantiskt område med parker och pooler. Det var det mest exklusiva spahotell vi satt våra fötter på. När vi kom ner till stranden, kom en strandvakt genast fram till oss med handdukar och drog fram tre solstolar. Han frågade sedan efter vårt rumsnummer! Det slutade med att vi tog ett snabbdopp och sedan försökte ta oss därifrån. Det var inte helt lätt att ta sig tillbaka. Vi gick längs stranden och kom till slut till Punta bunga beach. Då var vi ganska matta allihop och tog en båt hem till "vår strand", White Beach.

Det gick inte att ta miste på att det var "alla hjärtans dag" den 14 februari. Det var många par som valt att gifta sig på stranden denna dag. Vi bevittnade tre bröllop. Det var väldigt romantiskt att se paren stå på stranden i solnedgången. Vi åt en mycket god middag på en köttrestaurang och avslutade kvällen med glass på stranden. Vår städerska hade vikt våra handdukar till två svanar som bildade ett hjärta och lagt en ros bredvid.

Det är mycket underhållning på restauranger och barer på kvällarna. Många kör med livemusik och trubadurer. Vi har även tittat på artister som dansar med eld. De var väldigt skickliga.

En dag var vi ute på en båttur. Båten hade glasbotten och eftersom vattnet är kristallklart fick vi möjlighet att se vackra fiskar, sjöborrar, sjöstjärnor och annat som lever i vattnet. En av guiderna dök ner och tog bla upp en sjögurka som vi fick hålla i. Den kändes väldigt slemmig! Båten lade till utanför ett rev, där vi fick möjlighet att snorkla.

Idag tog vi en "taxi" till östra sidan av ön. Där blåser det mer och vågorna är höga. Stranden är väldigt populär när det handlar om surfing. På eftermiddagen tog Rick och Sofie den dagliga massagen. Sedan var det dags för Julia och Sofie att bli fina. På en nagelsalong fixades händer och fötter. Sofie provade "doktor fish", där man sitter med fötterna i en bassäng med fiskar. Fiskarna äter upp död hud på fötterna. Sofie tyckte att det kittlade när fiskarna nafsade på fötterna. Efteråt var fötterna väldigt lena. Behandligen avslutades med en fotmassage. Julia fick rosa naglar med vita små blommor. Kvällen middag var den bästa på hela veckan. Vi åt grillad fisk och grillade gambas (jätteräkor som var lika stora som en hummer). Sedan åt vi italiensk glass på vårt favoritställe! Kvällen avslutades med att Julia fick håret flätat. Nu håller vi på att packa och förbereda hemresan. Vi har haft en underbar vistelse på alla sätt. Vi åker tillbaka till ett soligt och lite varmare (+9 grader) Seoul i morgon bitti. Det blir en lång resdag då vi beräknas vara hemma vid 22.00. Boracay, mycket trevligt!



fredag 4 februari 2011

Lunar New Year

Denna veckan har koreanerna firat nyår, Lunar New Year. Traditionen firades även i Kina och Japan. Tillsammans med Chuseok, som firas på hösten, är denna högtid den största under året. Lunar New Year firades i år den 4 februari. Oftast lämnar koreanerna städerna för att åka hem till sina födelsestäder. För att lysa upp den gråa vintern, bär koreanerna oftast den traditionella dräkten Hanok. Till middagen serveras Theokguk, en soppa av buljong med riskakor. Soppan ska bringa lycka det kommande året och ge ett långt liv. Överallt har koreaner gått runt och sagt Happy New Year! Det känns lite märkligt. I år är det enligt den kinesiska kalendern, harens år.

Min fasters man Erling, gick bort i torsdags natt. Han hade varit sjuk i cancer en längre tid, så nu slipper han lida mer. Än en gång har jag inte möjlighet att närvara vid en begravning. Det känns jobbigt. Jag får göra som jag gjort vid tidigare begravningar, tända ett ljus och ha en egen minnesstund.

Rick har jobbat i helgen. Jag och Julia valde att stanna i Seoul. Det kändes ganska skönt med en slapparhelg hemma. På grund av nyårsfirandet, var skolan stängd på fredagen, så det blev en långhelg. På fredagsmorgonen lämnade jag Julia hos Susannahs pappa och gick med hennes mamma Sheila på ett Kickboxing pass. Det var ett hårt pass, så jag kände mig ganska mör efteråt.

I lördags var jag och Julia på bio igen. Det blir ungefär en bio i veckan. Vi såg "Tangled". Den var välgjord och lockade till skratt trots en sorglig berättelse. Jag minns sagan om Rapunsil från jag var liten och jag kommer ihåg att jag tyckte det var väldigt hemskt när håret klipptes av.

Igår badade vi på Dragon Hill. Julia var väldigt duktig på att simma. Hon hade på sig sina nya simglasögon som hon ville prova innan Filippinerna. Vi simmade inte så länge för Julia tyckte att det var kallt. Hon ville hellre sitta i den 38 gradiga jacuzzin.

Till middag blev det köttfärs och tortillas med tillbehör. Vi hade det i lördags också! När Julia och jag är själva får hon oftast bestämma middagen. När jag satt och skypade gick hon ner och började förbereda middagen. Hon tog fram ett fint fat där vi skulle ha alla tillbehör och såsen. Såsen skulle stå i en liten skål på mitten och tillbehören skulle ligga runt om. Hon tyckte inte att jag lagt serverat maten tillräckligt snyggt dagen innan. Sedan ville hon att vi skulle tända lite ljus så det blev lite mysigt!

På fredag morgon bär det av till Filippinerna. Det ska bli så skönt. Vi ska bo i en bungalov på stranden. Jag längtar!